سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهنگ کتابخوانی

نظر


Scopus از نظر بسیاری به عنوان رقیب اصلی درپایگاه داده وب علوم برای تجزیه و تحلیل استناد و آمار رتبه بندی مجلات شناخته می شود.

وب سایت Scopus ادعا می کند که این بانک اطلاعاتی "بزرگترین بانک اطلاعاتی انتزاعی و استناد به ادبیات و منابع وب با کیفیت بررسی شده با ابزار هوشمند برای ردیابی ، تجزیه و تحلیل و تجسم تحقیقات است". این پوشش از بین المللی بیشتر از Web of Science است و رابط Scopus برای استفاده ساده و شهودی است.

 

برای معرفی مختصر با Scopus ، فیلم زیر را مشاهده کنید.

 

 


تعداد استناد به یک انتشار را پیدا کنید
 

دسترسی به Scopus (در صورت لزوم برای استفاده در خارج از دانشگاه وارد شوید)
 
با استفاده از منوی کشویی در گزینه اصلی جستجو ، "Source Source" را انتخاب کرده و عنوان عنوان را وارد کرده و روی دکمه جستجو کلیک کنید.
 عنوان صفحه نمایش شات

در صورت لزوم ، نتایج خود را اصلاح کنید تا فقط مجله مورد نظر خود را درج کنید. برای این کار کادر کنار عنوان را انتخاب کنید و روی دکمه "limit to" کلیک کنید.

عنوان منبع باریک به مجله "معلولیت و جامعه"
به لیست نتایج پایین بروید و کادر "همه را انتخاب کنید" تیک بزنید ، سپس روی پیوند "مشاهده نقل شده توسط" ، در سمت راست این کادر کلیک کنید.

کادر زیر "همه را انتخاب کنید"
لیست مقالات نتیجه شده همه مواردی است که در عنوان ژورنال خاصی که جستجو کرده اید به چیزی اشاره می کند.
 

 

آگاه باشید: تعداد استناد فقط تعداد دفعات انتشار مقاله توسط مقاله های ژورنال هایی را که Scopus پوشش می دهد ، شامل می شود. Scopus استنادهای مربوط به هر ژورنالی را که در سراسر جهان چاپ می شود ، به حساب نمی آورد ، و همچنین این روش تمام استنادها را از کتابها ، رویه های کنفرانس ، پایان نامه ها / پایان نامه ها ، ثبت اختراعات ، گزارش های فنی یا انواع دیگر نشریات شمارش نمی کند.


نویسنده صحیح را در Scopus پیدا کنید
 

جستجوی نویسنده
 دسترسی به Scopus ( در صورت لزوم وارد سیستم شوید)
 برگه جستجوی نویسنده را انتخاب کنید و نام و وابستگی نویسنده را بر روی دکمه جستجو کلیک کنید. اگر شناسه ORCID نویسنده را می شناسید می توانید آن را در کادر جستجوی مناسب وارد کنید تا آن نویسنده را پیدا کنید.



 
با چک کردن کادر کنار نام ، یک یا چند نویسنده را در صفحه نتایج جستجو انتخاب کنید و سپس روی   پیوند نمای اجمالی استناد در بالای لیست کلیک کنید تا گزارش اجمالی استناد را ببینید. این گزارش ، شاخص h نویسنده را به همراه نمودار ارائه می دهد و تعداد دفعاتی را که نویسنده در هر سال ذکر شده است نشان می دهد. یک کادر تأیید وجود دارد که استنادهای خود را برای این نویسنده یا برای همه نویسندگان مستثنی نمی کند. نمودار همچنین تعداد دفعاتی را که نویسنده توسط دیگران به آن استناد کرده است را نشان می دهد و ارقام مربوط به هر مقاله را در سال نشان می دهد.


</s>avkanî

هوشیار باشید: برای هر نویسنده ذکر شده ، به موضوع و وابستگی آنها توجه کنید. لیست های متعدد ممکن است در حقیقت مربوط به همان شخص باشد.

صفحه نمایش صفحه مرجع استناد


 


یافتن نمایه نویسنده
 
برای گزارش سریع در مورد نویسنده خاص که شامل اطلاعات مفصلی از جمله تعداد اسناد این نویسنده در Scopus است ، تعداد دفعاتی که نویسنده در Scopus ، نویسندگان نویسنده ، زمینه های موضوعی ، h-index و ابزارهای دیگر برای تحلیل این نویسنده ذکر شده است. روی نام نویسنده کلیک کنید

 
همچنین می توانید در هر مکانی که نام یک نویسنده در Scopus ذکر شده است ، به همین جزئیات یک نویسنده دسترسی داشته باشید. بر روی نام نویسنده از لیست نتایج جستجو یا از عنوان فردی و سوابق انتزاعی کلیک کنید.

 

صفحه نمایش نویسنده در نتایج جستجو ذکر شده است

انتزاعی - نمایش لینک های نویسنده


 

نتایج جستجو را با نام نویسنده تجزیه و تحلیل کنید
در Scopus می توانید هر مجموعه ای از نتایج جستجو را تجزیه و تحلیل کنید تا اطلاعات مفیدی درباره مجلات ، نویسندگان در طول زمان پیدا کنید. این گزینه نمودارها و نمودارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید به سرعت عناوین ژورنال را مشاهده کنید که در آن نویسنده ژورنالی را منتشر کرده است که بیشترین مقالات را از نتایج جستجوی شما منتشر کرده است.

نتیجه یک نویسنده را در Scopus تحلیل کنید.
این نویسنده در کدام ژورنال ها منتشر شده است؟
در چه سالهایی؟
انواع اسناد؛ فصل های کتاب ، سرمقاله ها ، مقاله های تحقیقاتی و غیره؟
زمینه های اصلی موضوع برای نویسنده خاص چیست؟
جستجو با نام نویسنده
نام نویسنده را انتخاب کنید و روی پیوند نشان دادن اسناد کلیک کنید

نمایش پیوند اسناد
همه اسناد را انتخاب کنید و سپس روی پیوند نتایج جستجو Analyze کلیک کنید

تصویر موقعیت مکانی نتایج جستجو را تجزیه و تحلیل کنید
از برگه های مختلف استفاده کنید تا تجزیه و تحلیل هایی را در مورد مکان و زمان انتشار این نویسنده ، انواع مقاله ها یا اسناد منتشر کنید و در کدام زمینه های موضوعی استفاده کنید.
یک ژورنال را تجزیه و تحلیل کنید
یک ژورنال را در Scopus تحلیل کنید

دریابید که نویسندگان بیشترین مقالات را در یک ژورنال خاص منتشر کرده اند
این وابستگیها و کشورها
انواع اسناد / مقالات چاپ شده در یک ژورنال منتخب
زمینه های موضوعی اصلی که در یک ژورنال انتخاب شده است
عنوان ژورنال را وارد کنید ، از فهرست کشویی Source را انتخاب کنید و روی دکمه جستجو کلیک کنید.

مثال جستجو برای plos one
کادر را انتخاب کنید تا تمام نتایج را انتخاب کنید و سپس روی Analysse نتایج جستجو کلیک کنید.
 
از زبانه ها استفاده کنید تا تعداد مقاله های منتشر شده توسط این ژورنال در سال ، بیشترین نویسندگان پرکار این ژورنال ، وابستگی آنها و کشورها و زمینه های تحت پوشش این ژورنال را بدانید. در زیر مثالی از نویسندگانی را که در ژورنال Plos One منتشر شده اند نشان می دهد زیرا این نخستین بار در سال 2006 و آوریل 2016 ساخته شده است.

صفحه نمایش نویسندگان شلیک شده است
 
تجزیه و تحلیل هر لیست از نتایج
شما می توانید با تجزیه و تحلیل نتایج خود در Scopus اطلاعات جالبی در مورد تاریخچه اصطلاحات در یک موضوع پیدا کنید. جستجوی مثال زیر ایده هایی را در مورد زمان استفاده از مخفف AYA در پزشکی برای شناسایی گروه ویژه جمعیتی بزرگسالان و بزرگسالان در تحقیقات سرطان مربوط به سرطان ارائه می دهد.

جستجوی اسناد را در Scopus انجام دهید تا اصطلاحات AYA و آنکولوژی را در یک عنوان ، چکیده یا کلمه کلیدی پیدا کنید.

تصویر جعبه جستجو
تمام اسناد را از این جستجو انتخاب کنید و روی پیوند نتایج نتایج آنالیز کلیک کنید .
 
نتایج نشان می دهد که اصطلاحات AYA و آنکولوژی تا سال 2007 به ندرت در اسناد اسکوپوس مورد استفاده قرار نمی گرفت. در سالهای اخیر افزایش قابل توجهی در استفاده از این اصطلاحات مشاهده شده است.

نمودار و نتایج جستجوی نمودار
 

 

استناد به خود را از یک تعداد استناد حذف کنید
 

دستورالعمل ها را ببینید

برگه "جستجوی نویسنده" را در صفحه جستجوی Scopus انتخاب کنید.
نام خانوادگی نویسنده و اولین نام را برای گسترده ترین جستجو وارد کنید.
بر اساس وابستگی ، منطقه مورد و موقعیت مکانی ، یک یا چند نام را از لیست نتایج انتخاب کنید.
در بالای لیست نتایج ، روی دکمه "مشاهده نمای استناد" کلیک کنید.
برای این نویسندگان به صفحه مرجع استناد منتقل می شوید.
در کادر "گزینه‌های نمای کلی" در بالای این صفحه ، با بررسی کادر مناسب ، "استنادهای شخصی از نویسندگان منتخب" را حذف کنید.
برای حذف این نقل قولهای خود ، بر روی دکمه "به روزرسانی کلی" کلیک کنید

گزارش تجزیه و تحلیل Citaton را برای یک واحد یا مرکز تحقیقاتی تهیه کنید
 

برای نتایج تقریبی * برای تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق از یک بخش یا مدرسه خاص در یک موسسه ، از جستجوی پیشرفته در Scopus استفاده کنید.

از فرم جستجوی پیش فرض ، گزینه جستجوی پیشرفته را انتخاب کنید
از لیست کدهای جستجوی پیشرفته ، بر روی کد AFFILORG که مخفف Affili Organisation است ، دو بار کلیک کنید. با دوبار کلیک کردن روی این عبارت ، آن را به کادر جستجوی پیشرفته اضافه می کنید.
در پرانتزهای زیر این کد در جعبه جستجو ، نام دانشگاه یا موسسه را وارد کنید و آن را با w / 5 ترکیب کنید و به دنبال آن کلمات کلیدی بخش یا مدرسه
جستجوهای مثال:

AFFILORG ("دانشگاه میشیگان" W / 5 "روانشناسی")
AFFILORG ("دانشگاه میشیگان" W / 5 "مدرسه کار اجتماعی")
AFFILORG (جراحی مغز و اعصاب 5 دانشگاه "دانشگاه میشیگان")
 

توجه: اتصال اصطلاحات با w / 5 به این معنی است که شما در این زمینه در جستجوی این عبارات یا کلمات کلیدی در 5 کلمه از یکدیگر هستید. از این روش می توان برای اصلاح هرگونه جستجو در Scopus استفاده کرد و تعداد آن می تواند از 0 تا 255 متغیر باشد.

هنگامی که لیستی از نتایج را با استفاده از این جستجو بدست آورید می توانید کل لیست را انتخاب کرده و نتایج جستجو را تجزیه و تحلیل کرده و گزارش های مرجع استناد را مشاهده کنید تا در مورد نشریات نوشته شده توسط مدرسه ، اداره یا موسسه خاص خود اطلاعات کسب کنید.

 

 

* برای یک روش دقیق تر ارزیابی خروجی علمی توسط مدرسه یا بخش ، جستجوی نویسنده را برای هر فرد در یک بخش یا مدرسه انجام دهید و سپس این جستجوها را با استفاده از سابقه جستجو و اتصال یا اتصال ، تحت جستجوی پیشرفته ترکیب کنید. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که Scopus اطلاعات استناد کامل برای مقاله های منتشر شده قبل از سال 1996 ندارد.

 

تعیین کنید که چه مقالات ژورنالی به یک نشریه استناد کرده اند
 

در این بخش نحوه یافتن تعداد دفعاتی که یک مقاله خاص در پایگاه داده Scopus ذکر شده است توضیح خواهد داد.

برای هر عنوان در لیستی از نتایج جستجو ، به شماره در سمت راست سوابق سند بروید. خواهید دید که این شماره زمانی است که دیگران به این مقاله استناد کرده اند.
 
با کلیک بر روی این لینک لیست کاملی از مقالاتی که به آن مقاله خاص استناد کرده اند در اختیار شما قرار می دهد.

صفحه نمایش از لینک به تعداد دفعات ذکر شده
 
تعداد دفعاتی که مقاله توسط دیگران ذکر شده نوعی اندازه گیری ارزش آن مقاله است.
مقاله معتبرترین نویسنده را پیدا کنید
دسترسی اسکوپوس
دستورالعمل های بالا را برای جستجوی نویسنده دنبال کنید.
 
برای دیدن کلیه مقالات نوشته شده توسط این شخص ، بر روی نام نویسندگان مناسب کلیک کنید.
 
لیست اسناد مرتبط با نویسنده براساس تاریخ طبقه بندی شده است و جدیدترین سند منتشر شده در بالای لیست است. برای تغییر این گزینه مرتب سازی ، به گونه ای که می توانید مقالات استناد شده توسط دیگران را به سرعت مشاهده کنید ، روی پیوند "نقل شده توسط" در بالا ، سمت راست لیست نتایج کلیک کنید. با این کار نتایج دوباره مرتب می شوند به طوری که بیشترین استناد به مقاله در صدر لیست قرار دارد.
صفحه نمایش از استناد با لینک

مقالات بسیار با استناد به مقاله را در یک ژورنال پیدا کنید
این روش فقط برای مجلات تحت پوشش Scopus قابل استفاده است. نقل قولها در تعیین استناد لحاظ نشده است.

دسترسی به Scopus (در صورت لزوم وارد سیستم شوید)
 
از گزینه جستجوی پیش فرض "جستجوی اسناد" استفاده کنید اما از منوی کشویی "عنوان منبع" را انتخاب کنید ، عنوان کامل ژورنال را وارد کرده و روی دکمه جستجو کلیک کنید.
 
برای اطمینان از اینکه لیست نتایج شما فقط عنوان ژورنال خاصی را که می خواهید ، شامل شود ، فیلتر Source Source را در سمت چپ لیست نتایج جستجو باز کنید. عنوان مورد نظر خود را انتخاب کرده و در صورت لزوم بر روی دکمه "حد مجاز" کلیک کنید.

تصویر عنوان مثال ، کار اجتماعی


 
 در صفحه نتایج ، در سمت راست ستون "ذکر شده توسط" کلیک کنید تا مقالات حاصل بر اساس زمان ذکر شده مرتب شوند. مقاله ای که بیشترین بار به آن استناد شده است در بالای لیست نتایج ظاهر می شود.
 

یک هشدار استناد برای مقاله ژورنالی تنظیم کنید
 

دسترسی به Scopus (در صورت لزوم وارد سیستم شوید)
برای یافتن مقاله خاص از "جستجوی اسناد" یا "جستجوی نویسنده" استفاده کنید.
روی عنوان سندی که می خواهید در هنگام استناد به آن اعلان دریافت کنید ، کلیک کنید.
در کادر زیر در سمت راست ، روی پیوند "هشدار ایمیل" کلیک کنید.
از شما یک نام کاربری و رمز عبور خواسته می شود.

شات صفحه نمایش هشدار استناد مجموعه
با کلیک روی پیوند "ثبت نشده" می توانید نام کاربری و رمز عبور خود را ایجاد کنید. همچنین می توانید با انتخاب "گزینه های ورود به سیستم بیشتر" ، کلیک روی "سایر ورود به موسسه" و دنبال کردن دستورالعمل ها برای جستجوی شهود خود ، از نام و رمز عبور منحصر به فرد دانشگاه میشیگان استفاده کنید.
برای ویرایش یا حذف هشدار ، بر روی دکمه "هشدارهای من" در بالای صفحه ، درست در زیر عنوان اسکاپوس کلیک کنید. وقتی هشدارهای شما نمایش داده می شود ، روی پیوند "ویرایش" کلیک کنید تا هشدار را ویرایش کنید یا هشدار را انتخاب کنید و بر روی دکمه "حذف" یک هشدار خاص از لیست خود کلیک کنید. هشدارها به طور خودکار برای یک سال تنظیم می شوند.

 

نمایه سازی Scopus و مزایای نمایه سازی در Scopus چیست